Enfermagem em saúde indígena: aplicando as diretrizes curriculares

Copyright
open access
Type
Article
Date
2003
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Associação Brasileira de Enfermagem
Alternative Title
Affilliation
Universidade Federal do Amazonas. Escola de Enfermagem de Manaus. Manaus, AM, Brasil.
Advisor
Co-Advisor
Committee Member
Organizer
Coordinator(s)
Institutional author
Director
item.page.production
Screenplay
Producer
Recorder
Abstract
Relato de experiência do Estágio Curricular II - Internato Rural Indígena, do Curso de Enfermagem, da Escola de Enfermagem de Manaus-Universidade Federal do Amazonas, realizado de outubro a dezembro/2002, oportunizando ao acadêmico: compreender o processo saúde-doença em áreas indígenas e realizar intervenções de enfermagem. O estágio ocorreu em três fases: semana preparatória, envolvendo reuniões e palestras com a equipe que atua em saúde indígena; atuação junto às populações indígenas e seminário/relatório das atividades. Os alunos relataram que a atuação do enfermeiro em comunidades indígenas requer conhecimento antropológico, ecológico e social para compreensão do processo saúde-doença. O estágio proporciona educação emancipatória, contextualizada na realidade regional e atende as recomendações das diretrizes curriculares ao privilegiar o ensino voltado para a realidade local.
Abstract
Report on the Curricular Internship II in a Rural Indian Community, performed by students of the Nursing program from Manaus Nursing School - Federal University of Amazonas, carried out from October through December, 2002. It provided students with an opportunity to understand the health-disease process in Indian areas and to make nursing interventions. The training period was divided into three phases: a preparatory week, including meetings and lectures with the team delivering health care to Indian populations, and a seminar/report on the activities performed. Students reported that nurses need to have anthropological, ecological, and social knowledge in order to understand the healthdisease process. This internship period provides emancipatory education, centered around a kind of regional reality, and follows recommendations established in current curricular guidelines, by favoring a teaching practice focused on local realities.
Abstract in Spanish
Relato de una experiencia de las “Prácticas Curriculares II – Internado Rural Indígena”, del Curso de Enfermería, de la Escuela de Enfermería de Manaus - Universidad Federal del Amazonas,que se realiza de octubre a diciembre/2002, para dar la oportunidad al académico de: comprender el proceso saludenfermedad en áreas indígenas y realizar intervenciones de enfermería.Las prácticas ocurren en tres fases: la semana preparatoria, donde hay reuniones y charlas con el equipo que actúa en salud indígena; actuación junto a las poblaciones indígenas; y, por último, el seminario para relatar las actividades. Los alumnos relataron que la actuación del enfermero en comunidades indígenas requiere un conocimiento antropológico, ecológico y social para comprender el proceso saludenfermedad. Las prácticas proporcionan una educación emancipadora, pues están contextualizadas en la realidad regional y, a la par, atienden a las recomendaciones de las directrices curriculares, al privilegiar la enseñanza volcada hacia la realidad local.
Abstract in French
Description
Keywords in Portuguese
Atenção à Saúde, Brasil, Índios Sul-Americanos, Saúde de Populações Indígenas, Pessoal da Saúde, Trabalho em Saúde
Keywords
Keywords in Spanish
Keywords in French
DeCS
Atenção à Saúde, Brasil, Índios Sul-Americanos, Saúde de Populações Indígenas
Event Date
Previous version
Related Document
Means of dissemination
Duration
Duration
Original color system
Target audience context
Audience occupation
Educational Description
Evaluation
Peer Reviewed
Publication Status
Sponsorship
Latest version
Version
Event Location
Event title
Event Type
Citation
SILVA, Nair Chase da; GONÇALVES, Maria Jacirema Ferreira; LOPES NETO, David. Enfermagem em saúde indígena: aplicando as diretrizes curriculares. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 56, n. 4, p. 388-391, jul./ago. 2003.
ISBN
ISSN
0034-7167
0034-7167
DOI
10.1590/S0034-71672003000400016
Defense Institution
Degree date
Defense location
Programa