Please use this identifier to cite or link to this item: http://ds.saudeindigena.icict.fiocruz.br/handle/bvs/1375
Title: O desenvolvimento de competências em atenção básica à saúde: a experiência no projeto Huka-Katu
Other Titles: The development of competences on primary health care: experience in the Huka-Katu project
Authors: Júnior, Wilson Mestriner
Mestriner, Soraya Fernandes
Bulgarelli, Alexandre Fávero
Mishima, Silvana Martins
Affilliation: Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto. Departamento de Clínica Infantil e Odontologia Preventiva e Sanitária. Ribeirão Preto, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract: O artigo explora a possibilidade de integração no processo de aprendizagem à rede de serviços de saúde do subsistema de saúde indígena integrante do Sistema Único de Saúde e colabora com o processo de formação profissional na área da saúde. Enfatiza também que a concepção pedagógica e as metodologias de ensino aprendizagem são temas importantes para o desenvolvimento das competências dos novos profissionais da saúde. Com isto, o objetivo deste artigo é apresentar, através da análise descritiva, o contexto em que se desenvolve o processo preparatório para o estágio optativo “Projeto Huka-Katu - a FORP-USP no Xingu”, ressaltando os aspectos cognitivos presentes na proposição de ações voltadas para a atenção primária. Considera-se ainda que as competências requeridas para o trabalho do cirurgião-dentista na atenção básica à saúde se constituem em um suporte (base) para a construção do SUS, sendo que estas competências devem atender as necessidades de articulação da prática e da educação, em uma perspectiva do cuidado à saúde.
Abstract: This article explores the possibility of integration in the learning process in health services network of the Native People Health Subsystem, an integrant part of the Brazilian Unified Health System. This leading role is present in several instances and stimulates changes in the health professional education. It also emphasizes that the pedagogical conception and the methodologies of the teaching-learning process are important themes for the development of competencies of new health professionals. The aim of this article is to present by means of a descriptive analysis, the context in which the preparatory process is developed for the optative stage “HukaKatu project - FORP-USP in the Xingu” highlighting the development of cognitive aspects presented in the proposition of actions directed to the primary care. The required competencies for the practice of the surgeon dentist in the primary health care is the base for the construction of SUS, while these competencies should answer the needs for the articulation of practice and education in a perspective of health care.
Keywords: Brasil
Índios Sul-Americanos
Saúde de Populações Indígenas
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Mato Grosso
Educação em Saúde
Saúde Bucal
Pessoal da Saúde
Trabalho em Saúde
Parque Indigena do Xingu
Atenção Básica à Saúde
DeCS: Brasil
Índios Sul-Americanos
Saúde de Populações Indígenas
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Educação em Saúde
Saúde Bucal
Atenção Primária à Saúde
Issue Date: 2011
Publisher: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Citation: MESTRINER JÚNIOR, Wilson. et al. O desenvolvimento de competências em atenção básica à saúde: a experiência no projeto Huka-Katu. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 903-912, 2011.
ISSN: 1413-8123
Other Identifiers: 1413-8123, 1678-4561
Copyright: open access
Appears in Collections:AS - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
065011099.pdf90.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
052020418.pdf55.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
111060983.pdf55.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.