Please use this identifier to cite or link to this item: http://ds.saudeindigena.icict.fiocruz.br/handle/bvs/5421
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPinheiro, Rizioléia Marina-
dc.contributor.authorPüschel, Vilanice Alves-
dc.contributor.authorRocha, Esron Soares-
dc.contributor.authorVieira, Henry Walber-
dc.contributor.authorFonseca, José Ricardo Ferreira da-
dc.contributor.authorOliveira, Hadelândia Milon-
dc.date.accessioned2021-12-06T21:17:31Z-
dc.date.available2021-12-06T21:17:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationPINHEIRO, Rizioléia Marina; et al. Nursing education on indigenous health: a problematization approach - case report. J Nurs UFPE online, Recife, v. 10,(suppl. 3), p. 1556-1561, 2016en_US
dc.identifier.issn1981-8963-
dc.identifier.urihttp://ds.saudeindigena.icict.fiocruz.br/handle/bvs/5421-
dc.description.abstractObjetivo: descrever a experiência de docentes ao ministrar a disciplina Saúde das Populações Indígenas, no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Amazonas/UFAM, destacando os resultados obtidos no processo educativo com a utilização da pedagogia da problematização. Método: estudo de natureza descritiva do tipo relato de experiência, resultado da disciplina Saúde das Populações Indígenas, na qual se utilizou a metodologia da problematização, seguindo as fases de observação da realidade, pontos-chave, teorização, hipótese de solução e de aplicação na realidade. Resultados: contextualizou-se e problematizou-se o cenário da saúde indígena, no que tange ao ensino dos cuidados de enfermagem, a uma população culturalmente diferenciada. Conclusão: a utilização dessa metodologia foi uma importante estratégia pedagógica, pois oportunizou aos professores e aos estudantes a observação crítica e criativa da realidade vivenciada com a população indígena, bem como repensar e reconstruir suas práticas pedagógicas na saúde das populações indígenasen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidade Federal de Pernambucoen_US
dc.rightsopen accessen_US
dc.subject.otherAmazonasen_US
dc.subject.otherRegião Norteen_US
dc.subject.otherFormação Profissional em Saúdeen_US
dc.subject.otherRegião Amazônicaen_US
dc.titleNursing education on indigenous health: a problematization approach - case reporten_US
dc.title.alternativeEnsino de Enfermagem na Saúde Indígena: uma abordagem problematizadora - Relato de experiênciaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.abstractenObjective: to describe the experience of educators teaching the course on Health of Indigenous Populations at the College of Nursing of the Federal University of Amazonas/UFAM, highlighting the results obtained in the educational process with the use of problematization of pedagogy. Method: descriptive study of a case report resulting from the course entitled Health of Indigenous Populations that used used the methodology of problematization, following the phases of observation of reality, key points, theorizing, solution hypothesis and application in reality. Results: the scenario of indigenous health was contextualized and problematized with regard to the teaching of nursing care in a culturally different population. Conclusion: the use of this methodology was an important educational strategy, providing an opportunity for teachers and students to critically and creatively observe the reality experienced with the indigenous population as well as rethink and rebuild their pedagogical practices toward the health of indigenous populations.en_US
dc.identifier.doi10.5205/reuol.7057-60979-3-SM-1.1003sup201624-
dc.subject.decsBrasilen_US
dc.subject.decsSaúde de Populações Indígenasen_US
dc.subject.decsÍndios Sul-Americanosen_US
dc.subject.decsEducação em Saúdeen_US
dc.subject.decsCuidados de Enfermagemen_US
dc.subject.decsCapacitação de Recursos Humanos em Saúdeen_US
dc.subject.decsPessoal da Saúdeen_US
Appears in Collections:TR - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
947513568.pdf536.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.