Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ds.saudeindigena.icict.fiocruz.br/handle/bvs/5421
Title: | Nursing education on indigenous health: a problematization approach - case report |
Other Titles: | Ensino de Enfermagem na Saúde Indígena: uma abordagem problematizadora - Relato de experiência |
Authors: | Pinheiro, Rizioléia Marina Püschel, Vilanice Alves Rocha, Esron Soares Vieira, Henry Walber Fonseca, José Ricardo Ferreira da Oliveira, Hadelândia Milon |
Abstract: | Objetivo: descrever a experiência de docentes ao ministrar a disciplina Saúde das Populações Indígenas, no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Amazonas/UFAM, destacando os resultados obtidos no processo educativo com a utilização da pedagogia da problematização. Método: estudo de natureza descritiva do tipo relato de experiência, resultado da disciplina Saúde das Populações Indígenas, na qual se utilizou a metodologia da problematização, seguindo as fases de observação da realidade, pontos-chave, teorização, hipótese de solução e de aplicação na realidade. Resultados: contextualizou-se e problematizou-se o cenário da saúde indígena, no que tange ao ensino dos cuidados de enfermagem, a uma população culturalmente diferenciada. Conclusão: a utilização dessa metodologia foi uma importante estratégia pedagógica, pois oportunizou aos professores e aos estudantes a observação crítica e criativa da realidade vivenciada com a população indígena, bem como repensar e reconstruir suas práticas pedagógicas na saúde das populações indígenas |
Abstract: | Objective: to describe the experience of educators teaching the course on Health of Indigenous Populations at the College of Nursing of the Federal University of Amazonas/UFAM, highlighting the results obtained in the educational process with the use of problematization of pedagogy. Method: descriptive study of a case report resulting from the course entitled Health of Indigenous Populations that used used the methodology of problematization, following the phases of observation of reality, key points, theorizing, solution hypothesis and application in reality. Results: the scenario of indigenous health was contextualized and problematized with regard to the teaching of nursing care in a culturally different population. Conclusion: the use of this methodology was an important educational strategy, providing an opportunity for teachers and students to critically and creatively observe the reality experienced with the indigenous population as well as rethink and rebuild their pedagogical practices toward the health of indigenous populations. |
Keywords: | Amazonas Região Norte Formação Profissional em Saúde Região Amazônica |
DeCS: | Brasil Saúde de Populações Indígenas Índios Sul-Americanos Educação em Saúde Cuidados de Enfermagem Capacitação de Recursos Humanos em Saúde Pessoal da Saúde |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade Federal de Pernambuco |
Citation: | PINHEIRO, Rizioléia Marina; et al. Nursing education on indigenous health: a problematization approach - case report. J Nurs UFPE online, Recife, v. 10,(suppl. 3), p. 1556-1561, 2016 |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.5205/reuol.7057-60979-3-SM-1.1003sup201624 |
ISSN: | 1981-8963 |
Copyright: | open access |
Appears in Collections: | TR - Artigos de Periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
947513568.pdf | 536.19 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.