Please use this identifier to cite or link to this item: http://ds.saudeindigena.icict.fiocruz.br/handle/bvs/5421
Title: Nursing education on indigenous health: a problematization approach - case report
Other Titles: Ensino de Enfermagem na Saúde Indígena: uma abordagem problematizadora - Relato de experiência
Authors: Pinheiro, Rizioléia Marina
Püschel, Vilanice Alves
Rocha, Esron Soares
Vieira, Henry Walber
Fonseca, José Ricardo Ferreira da
Oliveira, Hadelândia Milon
Abstract: Objetivo: descrever a experiência de docentes ao ministrar a disciplina Saúde das Populações Indígenas, no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Amazonas/UFAM, destacando os resultados obtidos no processo educativo com a utilização da pedagogia da problematização. Método: estudo de natureza descritiva do tipo relato de experiência, resultado da disciplina Saúde das Populações Indígenas, na qual se utilizou a metodologia da problematização, seguindo as fases de observação da realidade, pontos-chave, teorização, hipótese de solução e de aplicação na realidade. Resultados: contextualizou-se e problematizou-se o cenário da saúde indígena, no que tange ao ensino dos cuidados de enfermagem, a uma população culturalmente diferenciada. Conclusão: a utilização dessa metodologia foi uma importante estratégia pedagógica, pois oportunizou aos professores e aos estudantes a observação crítica e criativa da realidade vivenciada com a população indígena, bem como repensar e reconstruir suas práticas pedagógicas na saúde das populações indígenas
Abstract: Objective: to describe the experience of educators teaching the course on Health of Indigenous Populations at the College of Nursing of the Federal University of Amazonas/UFAM, highlighting the results obtained in the educational process with the use of problematization of pedagogy. Method: descriptive study of a case report resulting from the course entitled Health of Indigenous Populations that used used the methodology of problematization, following the phases of observation of reality, key points, theorizing, solution hypothesis and application in reality. Results: the scenario of indigenous health was contextualized and problematized with regard to the teaching of nursing care in a culturally different population. Conclusion: the use of this methodology was an important educational strategy, providing an opportunity for teachers and students to critically and creatively observe the reality experienced with the indigenous population as well as rethink and rebuild their pedagogical practices toward the health of indigenous populations.
Keywords: Amazonas
Região Norte
Formação Profissional em Saúde
Região Amazônica
DeCS: Brasil
Saúde de Populações Indígenas
Índios Sul-Americanos
Educação em Saúde
Cuidados de Enfermagem
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Pessoal da Saúde
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade Federal de Pernambuco
Citation: PINHEIRO, Rizioléia Marina; et al. Nursing education on indigenous health: a problematization approach - case report. J Nurs UFPE online, Recife, v. 10,(suppl. 3), p. 1556-1561, 2016
metadata.dc.identifier.doi: 10.5205/reuol.7057-60979-3-SM-1.1003sup201624
ISSN: 1981-8963
Copyright: open access
Appears in Collections:TR - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
947513568.pdf536.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.